eXtra

CIÈNCIA & ART

Joies amb ADN, l'últim per brillar per sempre

Una empresa de Mataró és pionera a Espanya a encapsular el genoma per lluir-lo en anells, arracades i penjolls

Afinals dels 80, la banda càntabre-bilbaïna El Norte va ser número 1 dels 40 Principales amb aquella balada no apta per a diabètics–després convertida en campanya publicitària en el 92–, titulada Entre tú y yo [un diamante es para siempre], que deia així: «Esa chica enamorada / Que me mira y no se aclara / Es la chica de mi vida / Es el sueño de mi vida / Es el sueño que buscaba / Quise que me recordara / Y que nunca me olvidara / Entre tú y yo / Un diamante es para siempre / Entre tú y yo / Nuestro amor es para siempre». En realitat reivindicaven el que va ser encunyat com el millor eslògan de màrqueting del segle XX.

En la dècada dels 50, a una de les joves publicistes de l’agència de Pennsylvania N. W. Ahir & Son, la mad men –o més ben dit, la mad woman– Frances Gerety se li va ocórrer la manera de rellançar el negoci del britànic Cecil Rhodes a Sud-àfrica, l’empresa De Beers, amb la famosa frase «Un diamant és per sempre». Es tractava d’associar els pedrots brillants al compromís matrimonial, un costum fins llavors inèdit. La idea va arrelar en l’imaginari col·lectiu, si bé es basa en una cosa fal·laç, un mite. Resulta que els diamants no són per sempre. A poc a poc, molt a poc a poc això sí,  acaben transformant-se en la forma més estable del carboni, el grafit; en la mina d’un llapis, vaja.

Agustí Arasanz, el biòleg i promotor de la joieria amb ADN.

Reacció fascinant

Ara al biòleg Agustí Arasanz se li ha acudit una altra forma de fer brillar per sempre una persona, o qualsevol ésser viu. Des de fa un any impulsa un nou concepte de joieria, innovadora i futurista, però amb molts quirats de valor emocional. Després de treballar molts anys al Parc Científic de Barcelona, en el departament de genòmica, se li va ocórrer la idea al comprovar la reacció de la gent quan contemplaven per primera vegada la fascinant forma en què es presenta l’ADN al fer-se visible. 

Des del Tecnocampus de Mataró, on s’ubica l’empresa Orygen, fa joies amb l’essència de l’ésser humà, amb la nebulosa blanquinosa que conté el nostre codi secret, la nostra herència vital. Una cosa que, a més, es pot regalar en forma d’anell, collaret o arracades.

La idea, morbosa per a alguns i original per a d’altres, és pionera a Espanya, si bé hi ha competidors al Japó, França i els Estats Units. No obstant, la forma d’encapsular l’ADN d’Orygen és completament nova. 

També per a mascotes

Els clients que tenim són molt variats, però bàsicament són persones que busquen un regal diferent, molt personal i que entenen el concepte. A més del mercat espanyol venem a altres països, com Mèxic, Itàlia i Anglaterra», explica Mònica Alonso, cofundadora de l’empresa. Ella també detalla que col·laboren amb una distribuïdora veterinària que ven joies per guardar l’ADN de les mascotes, i és una veta de mercat que també els funciona molt bé, assegura.

Es podria parlar d’una barreja de «ciència i art» , segons els seus creadors. «El que fem és ajuntar milers d’aquestes cadenes d’ADN per formar una nebulosa que encapsulem en un mitjà, una resina, i sobre aquesta resina li donem qualitat posant-hi quars, topazi o altres elements», explica Arasanz. El mètode, basat en la pròpia naturalesa, i en els fòssils conservats en ambre que s’exhibeixen en molts museus, «manté a la joia l’ADN estable i en bona qualitat durant molts anys», assegura el biòleg. 

Joiers artesans elaboren les peces, en 12 models en plata i amb quarç i topazis.

L’experiència comença amb l’elecció de la joia –tenen diferents col·leccions on escollir arracades, penjolls, anells i charms dissenyats per diversos joiers–, prossegueix amb la recol·lecció de la mostra d’ADN, per a la qual n’hi ha prou amb una mica de saliva, i culmina amb la creació artesanal de la peça i l’enviament al domicili del client. Més o menys el procés dura dues setmanes, i els preus, segons el model, van des dels 150 als 360 euros. 

Segueix a Extra en Facebook

Outbrain