Economia

VEHICLES CONTAMINANTS

La Comissió Europea proposa mesures per reduir un 30% les emissions de CO2 dels cotxes

La presidenta de la comissió de Transports de l'Europarlament les qualifica d'insuficients

Silvia Martinez Brussel·les

La Comissió Europea va presentar ahir un paquet de mesures per fomentar la mobilitat neta amb l’objectiu principal que els cotxes i les furgonetes de nova fabricació redueixin el 30% les seves emissions de diòxid de carboni (CO2) el 2030 respecte de l’any 2021. El comissari d’Acció pel Clima i Energia, Miguel Arias Cañete, va anunciar fa uns dies a Madrid que l’Executiu comunitari donaria a conèixer un paquet de mesures per a la reducció d’emissions de CO2 en cotxes i furgonetes, i l’impuls del vehicle elèctric, ja que l’Acord de París obliga a reduir les nostres emissions de CO2 en almenys el 40% d’aquí al 2030. Aquest és l’objectiu global que es fixa la Comissió.

Les propostes presentades inclouen ajudes milionàries, que poden arribar als 1.000 milions d’euros. L’objectiu és establir normes amb la finalitat d’ajudar a garantir unes condicions de competència equitatives entre els diferents agents del sector que operen a Europa. A més, les propostes comptaran amb el reforç d’instruments financers per garantir un desplegament ràpid.

FABRICANTS EUROPEUS

Segons Maros Sefcovic, vicepresident responsable de la Unió de l’Energia, «el conjunt de propostes presentat crea les condicions necessàries perquè els fabricants europeus portin la davantera en la transició energètica mundial en lloc d’anar darrere d’altres. Els incitarà a fabricar els millors turismes, els més nets i competitius, i això al seu torn els ajudarà a recuperar la confiança dels consumidors». El comissari d’Acció pel Clima i Energia, Miguel Arias Cañete, va afegir que «amb els objectius intermedis del 2025, aconseguirem que s’iniciïn les inversions des d’aquest mateix moment, mentre que amb els objectius del 2030 oferim estabilitat i marquem una direcció perquè es mantinguin aquestes inversions».

Després de mesos de negociacions i pressió, els lobbies alemanys de la indústria del motor han aconseguit suavitzar les exigències mediambientals proposades per la Unió Europea (UE). Així, en la normativa presentada per la Comissió  s’exigeix reduir el límit màxim d’emissions de CO2 per quilòmetre el 15% el 2025 (80 grams) i el 30% el 2030 (66,5), comparat amb el nivell del 2021. 

Segons va apuntar el Süddeutsche Zeitung, la proposta inicial apuntava a un objectiu més ambiciós del 25% per al 2025 i del 35% per al 2030. El límit actual, fixat el 2014, s’establia en 95 grams per quilòmetre. El paquet de mesures tampoc va agradar a una part de l’arc polític europeu, que el va considerar totalment insuficient. Karima Delli, presidenta de la Comissió de Transports de l’Europarlament,  va manifestar que aquesta proposta no estava a l’altura dels desafiaments climàtics i econòmics actuals. A més, va acusar la Comissió d’haver cedit davant les pressions del lobby automobilístic, liderat pels constructors alemanys i de no haver après res de les lliçons del 
dieselgate, cosa que perjudica els consumidors i el medi ambient.

REGAL A LA INDÚSTRIA

Delli va arribar a qualificar el paquet de la Comissió de «regal a la indústria de l’automòbil», perquè endarrereix la posada en marxa de les mesures de reconversió i també la innovació a favor dels vehicles elèctrics.

Segons la Comissió, el paquet de mobilitat neta inclou noves normes sobre emissions de CO2 destinades a ajudar els fabricants a acceptar la innovació i subministrar vehicles de baixes emissions en el futur immediat. La proposta també inclou objectius tant per al 2020 com per al 2030. L’objectiu intermedi del 2025 garanteix que les inversions es posin en marxa des d’ara. 

Outbrain