Economia

efectes del pols secessionista

Un estudi detecta el boicot als productes catalans

El 23% dels consumidors de la resta d'Espanya asseguren haver deixat de comprar articles de Catalunya

El 23% dels consumidors espanyols, sense incloure-hi Catalunya, han deixat de comprar productes catalans i un altre 21% es planteja fer-ho en el futur, segons l’informe L’impacte del desafiament independentista en la reputació de les empreses catalanes, basat en una enquesta elaborada per Reputation Institute. L’estudi es va realitzar del 24 al 30 d’octubre, amb un total de 41 marques seleccionades, 1.150 entrevistats i un total de 4.100 valoracions. 

En el cas que Catalunya accedís a la independència, el 49,1% dels consumidors espanyols, sense comptar els catalans, deixarien de comprar productes d’aquesta comunitat autònoma, cosa que es traduiria en una pèrdua de 20.000 milions d’euros per a les empreses catalanes, segons l’informe.

Del 50,9% restant, el 15,4% no té clar que decisió prendria i el 35,5% es mostra reticent a deixar de comprar productes catalans fins i tot en cas d’independència.

Identificació amb Catalunya

En qualsevol cas, tan sols el 24% dels espanyols són capaços d’identificar correctament les companyies vinculades amb Catalunya. Aquest factor és positiu per a les companyies catalanes, encara que el risc de reputació és alt.

Respecte del trasllat de les seus socials de les companyies catalanes a la resta d’Espanya, el 77,5% dels espanyols estan totalment d’acord amb aquesta mesura, davant el 10,9% que en discrepa i l’11,6% que es manté neutral. Les empreses que han mogut la seva seu fora de Catalunya aconsegueixen mantenir la seva reputació a la resta d’Espanya i augmenten el seu atractiu com a inversió, amb 3,2 punts de reputació més. 

Trasllat de seus

Per contra, les firmes que han mantingut la seva seu a Catalunya veuen disminuïda la confiança de la resta d’Espanya. Des del punt de vista català, existeix una polarització sobre les companyies que se n’han anat: el 47,8% s’hi manifesta molt en desacord i el 38,3% hi està totalment d’acord, mentre que el 13,9% es manté neutral. Les empreses que han mogut les seves seus pateixen un impacte negatiu de reputació entre els catalans, per la qual cosa disminueix la confiança en elles i la intenció de compra. 

Outbrain